Far och son om tid

Flera gånger, för att inte säga alltid, under min tid som student (vilket är tro det eller ej 4.5 år) så har jag alltid lyckas med att inte lämna arbete i för tid. Alltså säg att ett arbete ska vara inne på måndag den 20/12, då lämnar jag in det måndag den 20/12. Inte fredagen före eller någon annan dag veckan före. Och jag vet flera i min umgängeskrets som lider av samma sak. Hur kommer det sig? Varför blir det alltid så att man väntar tills i sista sekund med att lämna? Detta innebär ju också att Johan Carlsson alltid börjar relativit sent med att börja arbeta med sin arbeten, trots att man efter lämnat det senaste arbetet i sista sekunden bestämt sig för att "Nästa arbete, det ska jag fan börja med tidigare". Men ändå, dagen före sitter man där, arbetet är ju nästan klart, men ändå. Varje gång.

I och för sig, jag har hunnit varje gång, det kanske är det som gjort att man någonstans därinne i huvudet känner att "nej, jag hinner detta". Min fader skulle nog säga att detta mönster stämmer in på hela mitt liv. Han anser att jag är tidsoptimisternas tidoptimist. Och när det gäller tid är vi två rätt olika för att inte säga helt olika. Ett exempel, han börjar jobba halv sju-sju varje morgon. För det första är det ju alldels för tidigt att ha som starttid på en arbetsdag. Men men, om det vore jag som började samma tid så skulle jag nog gå upp tidigast en timme innan, förmodligen ännu senare, liksom mer tid behöver jag tid. Min fader däremot, han anser att ju tidigare man går upp desto bättre. Därför ringer klockan kvart i fem. Kvart i fem! Nästan två timmar innan han böjar jobba och det tar max 10 minuter att åka till arbetet. Jag funderat länge vad han gör med all denna tiden. Och jag undrar än idag vad karln gör från det att han går upp tills han åker iväg, men inte kommit fram till något vettig svar. Och jag tror jag aldrig kommer förstå.

Vi må vara far och son, men när det gäller tid och uppfattning om tid, så skiljer det sig mycket mellan oss.

---

Jävlar va kallt det är. Som Totte Larsson skrev på Facebook, finns det inget mellanting. Kan det bara vara +5 eller -15 i Värmland i december 2009?

---

Jul närmar sig. Idag handlade jag de sista julklappar. Gött! Som vanligt handlades det mesta över internet, bekvämt och enkelt. :) Men några affärer fick jag besöka. Men gött att det är klart. Återstår bara att slå inom dom. Och medlemmarna i min familj vet att när Johan Carlsson ska slå in julklappar så kan det gå lite hur som helst. Förmodligen använder jag en hel tejprulle, eller upptäcker att jag nästan är klar med ett paket att pappret inte räcker till och får lappa ihop paketet med ett helt annat papper eller något annat. För slå in paket är inte min bästa gren om man säger så. ;)

---

Se där, ett inlägg utan innebandy. Det ni! Jag kan om jag vill! ;)

---

För övrigt anser jag att Ekshärads Sporthall bör byggas ut samt att Hagfors behöver en ny sporthall.


Kommentarer
Postat av: D. Thörne

Har inget större minne av att du var ute i sen tid när det gäller inlämningsuppgifter. Vad jag däremot vet är att du och en viss Ernerström skulle bilda ett riktigt mardrömsgäng gällande tidsoptimism. Uj, uj vad den killen har svårt med att vara ute i god tid..

God jul!

2009-12-19 @ 08:14:04
Postat av: Åreng

ja men de är fan inte ofta det INTE handlar om Sveriges största korpenverksamhet ;)

2009-12-21 @ 15:35:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0