Är det rättvist?

I dessa tider är det många kval och slutspel i en mängd olika sporter, och länder. Och som vanligt är det debatt om hurvida rättvisa kvalen egentligen är. Ska det vara enkelmöten eller dubbelmöten? Ska man få möjligheten att ens kvala sig kvar i en serie? Ska inte en seriesegrare få gå upp direkt?

När det gäller det senare kan jag bara hålla med. Men i alla serier är ju inte det praktiskt möjligt, som mellan dam 1 och dam 2. Fyra div 1 (nästa år tre) mot ett 15-20 tal div 2-serier (som innehåller 24 lag som ska få kvala), skulle alla få upp direkt skulle nästan hälften av alla div 1-lag få åka ur sin serie. Så där behövs kvalen, i alla fall i nuvarande seriepyramid.

Men förstås ska inte ett kval avgöras med enkelmöten? Helt ärligt, vem tjänar på det? Man kanske har slitit en hel säsong, och så gör man en dålig match och missar i kvalet.

Men på tal om enkelmöten och rättvisa. SM-finalerna för herrar och damer i innebandy i Sverige avgörs i en enda match. Visst, det är ett stort evenemang och drar mycket folk och det blir uppmärksammat. Men hur rättvist är det? Rönnby kanske gör dålig period på lördag och då spelar det ingen roll hur bra de varit innan, de missar guldet. SM-finalerna är en stor happening och kanske behövs för att innebandy ska få lite extra uppmärksamhet, men inte är det sportsligt rättvist, långt därifrån.

---

Jag undvek tidigare att skriva om hur det gått för "mina" killar på SM, men jag tänkte nu göra en kort resumé om vad de gubbarna gjorde.

André gjorde i det jag såg en bra insats mot Östergötland, men det syntes att den där skärpan i vissa lägen saknades, och mycket riktigt senare samma dag hade förkylningen slagit ut. Men han visade att han klarar av pressen att spela på SM-nivå och göra det på ett bra sätt. :)

Jesper, gör ett bra SM. Höjer sig match för match, men jag tror nog det kanske fanns lite till att ta ut. Men det säger inte lite, killen gör nästan mest poäng i laget och trots det var han själv inte nöjd med sin insats. Okej, poäng säger inte allt, men hel del.

Albin, han gjorde vad han kunde och klarade av. Ett mål blev det i semin trots feber så sent som dagen innan. Hade förstås varit kul att se frisk Albin på SM:et.

Daniel fick inte mycket speltid, men tog det på rätt sätt, inga sura miner (inte utåt i alla fall) utan puschade på killarna på bänken och gjorde det bästa av de minuter han fick.

Victor han fick chansen i tredje matchen och det tog tills andra perioden i sin andra match innan nollan sprack. Ska framförallt vara jäkligt nöjd med gruppspelet och kvarten, stabilt och lugnt spel och bra värderingar i utkasten, vågade vara offensiv när tillfälle gavs. Tyvärr fick han en släng av den förkylningen som gick i laget och det märktes stundtals mot Västergötland. Trots det blev det en plats i All-Star team, helt fantastisk underbart kul! Jag är mäkta stolt och imponerad av våran keeper! :D

---

Killarna i Värmlandslaget var missnöjda med bronset, vilken härlig reaktion! De ville ha mer, de ville vinna, det är ju helt underbart att höra. Man kände att man hade kunnat vinna hela skiten och då ska man inte vara nöjd med bronset.

Men visst, om någrar dagar/veckor kommer de nog kunna tänka till på SM:et med glädje och vara nöjda med sin medalj, tänk vad många killar som fick åka hem utan en sådan.

---

För övrigt anser jag att Ekshärads Sporthall bör byggas ut samt att Hagfors behöver en ny sporthall.

Kommentarer
Postat av: Samuel

Här ser jag en sak som vi skulle ha kunna diskuterat lääänge i bilen, jag skulle kunna skriva långt här men vi sparar det till helgen ;)



I kvalen tycker jag det är ganska självklart att det ska vara dubbelmöten med jämnt antal lag så det inte går att spela på resultat, annars är det orättvist.



Finalen tycker jag däremot är väldigt rättvis. Lagen har ju samma förutsättningar. Okej i stort sett, klart man dra in aspekter som avstånd till Globen och andra småsaker som att Täby får sämre omklädningsrum än Storvreta eventuellt.



Men det är enligt mig ingen orättvisa sportsligt, man vet förutsättningarna innan. När man har vunnit en sån match tycker jag det är, just rättvist.



Vi håller där för nu. :)



2010-04-14 @ 10:23:42
URL: http://carlssonsamuel.webblogg.se/
Postat av: Johan C

Ja vi får ta en debatt om detta till helgen. Har ju några timmar och slå igen på tåget. :P



Det du lyfter fram i att man vet förutättningarna på förhand samt att lagen har samma förutsättningar (spelare i samma serie förmodar jag att du menar). Det kan jag hålla med om. Men på förhand vet också kvallagen vad som gäller. Dock har de inte samma förutsättningar, vilket innebär att enkelmöten är, som du säger inte rättvist.



Men ändå, i NFL har man ju bara en final, men då är hela säsongen (som du numera är expert på Samuel, eller hur?) och slutspelet uppbyggt på enkelmöten. Då är det en sak, men tänk att man bara skulle ha en Stanley Cup, en SM-final i hockey, en final i MLB o.s.v.



Men samtidigt är det så att vi i de mindre idrotterna (innebandy, bandy, handboll etc) kanske måste ha en final. Inte för att det är sportsligt rätt, utan för ekonomiska, marknadsmässiga skäl. För det är ju så att en SM-final i innebandy (med både dam å herr) skapar (just nu i alla fall) mer uppmärksamhet i media runt om i landet (framförallt på riksnivå) än två separata serier.

2010-04-15 @ 16:43:35
URL: http://johancarlsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0