Serieindelningar!

Idag presenterade SIBF serieindelningen för Allsvenskan. Och rätt väntat så hamnar Skoghall och Karlstad i den södra serien och Visby och Onyx i den norra. Hela indelningen finns på innebandy.se

Imorrn ska också serieindelningen för både div 1 herrar och div 1 damer. Och förstås har jag tänkt till en del på hur det kommer bli. Och här kommer mitt förslag till herr div 1. (Damernas finns längre ner på sidan). Hoppas jag inte glömt något lag eller missat att något lag dragit sig ur.

Jag vill börja med att säga att jag idag har fått information om att Umeå City IBF i div 1 herr ska dra sig ur. Och att de kommer ersättas med stor sannolikhet av Bollnäs/Hertsjö. Ankarsvik som stod högst på reservlistan har tackat nej.

Jag har baserat namnen på serierna på de namn som fanns i div 2 under 2009/10.

Norra Norrland

1 Thorengruppen (Umeå)
2 RIG
3 Piteå
4 Jemtland
5 Spölands (Umeå)
6 Umeå IK
7 Skellefteå
8 Hudik/Björkberg
9 IBK Luleå
10 Ersboda
11 Ö-vik
12 K4

Kommentar: Inte så mycket att säga, de tolv nordligaste lagen. Hudik flyttas upp när UIK drog sig ur.

Södra Norrland

1 Surahammar
2 Aston
3 MIK
4 Borlänge
5 Runsten
6 Bollnäs/Hertsjö
7 Sala
8 Alba
9 GS 86
10 Arvika
11 Hagfors
12 Lesjö

Kommentar: I serien Södra Norrland, Mellersta Svealand, Östra Svealand och Västra Götaland är alternativen många. Jag har dock valt att utgå från att förbundet vill hoppa ihop lagen så mycket som möjligt från föregående år. Därför baserar SN på Värmland, Västmanland, Dalarna, Gästrikland och Hälsingland.

Mellersta Svealand

1 Mjölby
2 Linköping Ungdom
3 Solfjäderstaden
4 BK Vingen
5 Axberg
6 Karlskoga
7 Lillån
8 Finspång
9 Nykvarn
10 Åby
11 Södertälje
12 Torshälla

Kommentar: Som på SN, så baserars MS på förra året. Örebro län (Karlskoga ligger ju faktiskt i Örebro län), Södermanland och Östergötland. Ett byte man skulle kunna göra är att byta de tre västmanländska lagen mot de tre lagen från Örebro län. Men det ser jag mest för att det skulle passa oss i HIBS bättre än att det skulle passa bättre i det stora perspektivet.

Östra Svealand

1 Huddinge
2 Åkersberga
3 Sundbyberg
4 Farsta
5 Duvbo
6 Hammarby
7 Tullinge
8 Hässelby
9 Orminge
10 Livets Ord
11 Gottsunda
12 Storvreta Ungdom

Kommentar: Som ovan MS och SN. Man håller ihop förra årets serier så gott man kan, plus att distrikten hålls ihop. Bara Uppland och Stockholm i denna serien. Korta resor om man säger så.

Västra Götaland

1 IBF Göteborg
2 Östra
3 Vänersborg
4 Lerum
5 Stenungsund
6 Skövde
7 Tygriket
8 Floda
9 Barnarp
10 Skilingaryd
11 Sävsjö
12 Västervik

Kommentar: Här blir det omkastningar jämfört med fjolåret. Två Gbg-lag försvann tillsammans med 7-härad. Deras platser ger jag till Skilingaryd, Säsvjö (båda från SG) och Västervik (från MS). Alla tre är smålandslag och ligger relatvit nära varanna och även ganska nära Jönköping. Någonstans måste gränsen dras mellan MS och VG och jag drar den vid Småland/Östergötland och gränsen mellan VG och SG drar jag i mitten av Småland samt mellan Halland/Göteborg. Göteborg, Västergötland och norra Småland i denna serien alltså. Seriens namn borde egentligen vara Norra Götaland kanske.

Södra Götaland


1 Tvååker
2 Halmstad
3 Palmstaden
4 Engelholm
5 Södra-Dal
6 Malmö
7 Åstorp
8 CL (Kalmar)
9 Carlshamn
10 Ljunby
11 Röke
12 Torsås

Kommentar: Många lag är givna enligt mig. Hallandslagen kan diskuteras vart de ska vara kontra några av smållandslagen i VG. Men jag väljer att se saker i det stora perspektivet. Med Savsjö och Skilingaryd i VG är det lättare att motivera varför Västervik ska vara där. Och samtidigt är det ju inte så att Halmstad och Tvååker ligger direkt längre norrut än Sävsjö och Skilingaryd utan tvärtom. Samma gäller Ljungby.

Nå vad säger ni? Får jag 72 rätt?

Hur som helst bortser man från Norra Norrland och egentligen också Södra Götaland finns det en uppsjö av varianter och alternativ. Kanske Arvika hamnar i Västra Götaland? Kanske HIBS blir ensamma i Södra Norrland och de tre Uppsala lagen tar de då tre tomma platserna? Följden då skulle kunna bli att Torshälla, Nykvarn och Södertälje hamnar i ÖS och deras platser i MS tas av Arvika, Lesjö och GS.

Jag hoppas förstås inte på det, men men, man vet aldrig. En sak är säker i alla fall, reaktioner kommer det bli. För gränser måste dras nånstans.

- - -

Damerna då? Ja här kommer mitt förslag.

Det är förstås lite enklare på damsidan med bara tre serier.

Norra

1 RIG
2 Ersboda
3 IKSU Ungdom
4 Boden
5 Umeå City
6 Dalen
7 Ankarsvik
8 Skellefteå
9 Alunda
10 Sten Sture
11 Uppsala
12 Sala

Kommentar: Lag 1-8 är inte så mycket att snacka om. Med tanke på att Uppsala-lagen hamnade i div 1 norra säsongen som gick, så utgår jag från det i år också. Sedan återstår en plats och det står rent geografiskt mellan Hagfors och Sala. Mitt val föll på Sala av två orsaker. De har närheten till de tre Uppsala-lagen samt att de mycket bättre förbindelser mot Norrland än HIF.

Mellersta  

1 Skattkärr
2 Hagfors
3 Köping
4 Rönnby
5 Västerås
6 Telge
7 Linköping
8 Fröjered
9 Råsunda
10 Täby
11 Hässelby
12 Hammarby

Kommenatar: Två stora frågor. Vilket av Hagfors och Sala som ska till norra. Mitt svar står ovan. Sedan vilket lag som ska det bli det tolfte. Alltså laget som "egentligen" borde ha varit i Södra-serien. Eller kanske vilka två? De tre alternativen är Linköping, Fröjered (Tidaholm) och Vänersborg. Två lag ska spela i Mellersta, ett i Södra. Det finns många perspektiv att väga in. Linköping ligger mest norrut och har närmast till Västmanland och Stockholm där de flesta motståndarlag finns. Fröjered och Vänersborg har närheten till varannan. Linköping känns hur som helst "given" i norra. Sedan stor valet mellan Förjered och Vänersborg. Vänersborg ligger lite mer norrut, medan Fröjered ligger mer österut och därmed närmare de flesta motståndarlagen. Så fakiskt, jag tror jag tar Fröjered (jag hade egentligen Vänersborg när jag börjde skriva denna texten). Men det är nästan så att det bättre att kasta tärning om det.

Södra

1 Östra Jönköping
2 Jönköping
3 Vänersborg
4 IBF Göteborg
5 FBC Göteborg
6 Warberg
7 Södra-Dal
8 Olofström
9 Växjö
10 CL98
11 Pixbo
12 Engelholm

Kommentar: Elva givna lag och sedan står det mellan Förjered och Vänersborg. Och jag valde alltså att lite överraskande för mig själv att sätta Vänersborg i Södra.

Valmöjligheterna och alternativen på damsidan är mindre, för att det förstås är mindre antal serier. Det finns två stora frågor. Hagfors eller Sala till norra? Om nu inte förbundet skickar upp ett Sthlm-lag dit d.v.s. Sedan vilket av Förjered eller Vänersborg som hamnar i Södra, eller Linköping då.

- - -

Imorrn får vi svaret. Har jag 108 rätt eller inte, det är frågan. :)

- - -

Snart, snart kan vi nog presentera HIBS första nyförvärv inför den kommande säsongen. 

- - -

För övrigt anser jag att Ekshärads Sporthall bör byggas ut samt att Hagfors behöver en ny sporthall.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0