Matcherna är igång!

Just nu spelar Skoghall mot Arvika i vad som måste vara första träningsmatchen för säsongen i Värmland. I skrivande stund leder Skoghall med 6-2 i Mörmon.

Kul att att innebandyn startar på allvar!

Ja jag vet att jag skriver i det varje inlägg. Men innebandy är livet och nu när det drar igång på allvar är den underbar känsla som sprider sig i kroppen. Man bara kan inte få nog. Man vill se matcherna, träningarna, snacka innebandy med allt och alla. Åkte till och med upp och såg lite av HIF:s träning förut. De unga nykomlingarna såg helladdade ut. De har kört på hårt under sommarn och verkar vara riktigt laddade inför debuten i förbundserierna.

Det blir dock en debut i förbundserierna utan Sabina Bromander som bestämt för att gå tillbaka till moderklubben Edebäck. Istället får publiken bekanta sig med nya namn som bland annat Caroline Persson (gjorde första träningen idag), Sandra Jansson och blott 14-åriga Johanna Hultgren. HIF har på ett sättet blivit ett år äldre än förra säsongen, men ändå, nästan yngre.

Men jag säger som Manchester United legendariske tränare Sir Matt Busby "If they are good enough, they are old enough". Sagt av mannen som höll på att ta erövra den europeiska toppfotbollen i slutet av 1950-talet med ett gäng ungdomar, men fick se sitt lag slåss i spillror, bokstavligen talat, i flygkraschen i München i februari 1958. I kraschen dog flera unga landslagsspelare och stommen i Man Utd. Men Busby överlevde kraschen och symboliken är stor när den 18-årige Bobby Charlton kryper fram ur vraket. Han skulle bilda kärnan i den nya United-lag som Busby byggde upp och som erövrade Europa under 1960-talet. Och han var även tongivande i det engelska landslag som vann VM 1966.

Men nu kom jag från ämnet, men kunde inte låta bli att skriva om lite idrottshistoria. Busby hade unga lag i Man Utd, men menade åldern ska inte ha någon betydelse, utan hur bra de spelar. Som sagt, If they are good enough, they are old enough.

Med detta sagt menar jag inte att man ska sats blint på juniorer, de som platsar och har ambitionen ska spela, oavsett om de är 15 eller 35 år gamla. Men samtidigt ska man automatiskt inte räkna bort de yngre, bara för att de är yngre.

- - -

Fick höra lite silly season-snack idag. Jag skrev ju häromdagen att Karlstad fått ett fint tillskott i sportgruppen, det var lite fel. Tränarstaben är det som fått ett fint tillskott av ganska så meriterad tränare. Vem? Nja, kolla in Karlstads träningsmatcher så får ni se. ;)

Karlstad verkar inte ha stängt butiken. Precis som de sa till NWT, eller var det VF?, så letar de nya spelare. Men hellre unga och ambitiösa än som de sa avdankade äldre. Och en ung verkar vara på gång. En av Värmlands mest lovande när han var i de äldsta pojkåren. Men skador har stannat av utvecklingen på senare. Men potentialen finns där, men är den tillräckligt utvecklad för Allsvenskan. Det återstår att se, om det nu ens blir något.

- - -

Karlstads damer verkar ha tappat Emma Vieweg och Jennie Andersson till Norge. Hoppas ryktena inte stämmer, det skulle försvaga en redan tunn trupp för Värmlands enda elitlag.

- - -

Dagarna på Posten fortsätter att rulla vidare, bokstavligen talat. Fått förlängt till att jobba hela augusti. Och det behövs ju för att betala och övriga räkningar. Studiemedlet ramlar ju inte in förrän i mitten av september.

Jag har köpt bil, har jag skrivit det? En vit Renualt Megane -00 blev det. Halvkombi. Känner mig nöjd med köpet. Den startar, ganska bensinsnål och är liten, mina tre krav.

Mina förra bil, som ännu inte är såld ska tilläggas, är ju en vit Golf 3 -93 som går under namnet Vita Blixten, så den nya bilen har förstås därmed fått namnet Vita Blixten II. ;)

- - -

För övrigt anser jag att Ekshärads Sporthall bör byggas ut samt att Hagfors behöver en ny sporthall.

Kommentarer
Postat av: Cleon

Kul med en blogg som stöttar lagen i Värmland och inte (som tyvärr är vanligt) bara stöttar sitt eget lag och snackar skit om andra.



Vad det gäller Skoghall och yngre spelare har vi tappat några spelare till Innebandygymnasier som säkert hade varit med i a-truppen i år. Men du/ni lär säkert få se några av våra duktiga spelare högt upp även i vinter. Och förhoppningsvis fortsätter vi producera talanger de kommande säsongerna också.

Postat av: Johan C

Tack för berömmet. Alltid roligt att höra så positiva ord om det man gör. :)



Jag läser din blogg också och hoppas du fortsätter, finns alldels få seriösa innebandybloggar i Värmland.



Skoghall producerar alltid fram duktiga unga spelare och jag hoppas det fortsätter. Vi har Oskar hos oss och jag tror han går en bra säsong till mötes. Och som du säger så finns det fler. :)

2010-08-06 @ 18:45:19
URL: http://johancarlsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0