Mycket på gång

Jobbar extra på posten nu i juletider. Förra veckan kan man väl närmast likna med hell week. Jag kör ut paket och fy fan va paket det var. Trodde det aldrig skulle ta slut.

Men efter regn kommer sol som Roland i Torsk på Tallinn skulle ha sagt, denna veckan är knappt en fjärdedel av förra veckan. Mycket gött!

Imorrn drar jag till Idre för att fira in det nya året med sju kamrater. Ska bli mycket roligt! Se upp i backen säger bara, om nu någon mer ska till Idre ;)

- - -

Nästa vecka smäller det! Distriktslags-SM för 15-åringarna här i Värmland och Karlstad. Fan va kul det ska bli. 15-SM är ju årets stora återkommenade höjdpunkt inom innebandy, ja jag rankar det före SM-finalerna, lätt.

På 15-SM är nästan alla spelare okända och "blanka". Fyra dagar senare säger sig "experterna" (mig inkluderat) med bestämt att man sett den nya Sara Kristoffersson och nye Magnus Svensson etc. Man kan ju konstatera att många som slår igenom i SSL och Elitserien också är bra som 15-åringar, men långt i från alla. Man behöver inte vara bäst när man är 15 år, men samtidigt ska man inte heller be om ursäkt om det går bra för en i den åldern.

Värmlands chanser i år då? Tjejerna har hamnat i en svår grupp, ingen snack om saken. Men samtidigt vilken utmaning! Hoppas det går för tjejerna, måste ju också poängtera att hela sju HIF:are är med i truppen, vilket gör att det förstås är lite extra roligt med tanke på vart man själv kommer ifrån. Men jag tror Mattias och Anna kommer göra en kanonjobb under SM med tjejerna och de mycket väl kan "skrälla" mot "storheterna" från Sthlm och Gbg.

Killarna då? En på pappret lättare grupp om man jämför med tjejerna. Men samtidigt är det på plan man vinner matcher, inte på pappret. Se bara på Sthlm:s tjejer ifjol som missade slutspel och Hälsingland, som nog ingen förutom de själva, trodde på gick vidare istället. Ingen HIBS:are med i truppen och jag måste säga att jag saknar Marcus Hedlund, han har verkligen gått fram enormt mycket under hösten och har i Klass 1 (och P16-DM) tagit för sig rejält. En teknisk lirare som verkligen kan göra det oväntade. Avig eller vad det man kallar det? Nu är förstås konkurrensen hård i ett värmlandslag, och det finns säkerligen spelare som andra ledare vill ha med i truppen. Men jag saknar Marcus hur som helst.

Men killarnas trupp ser bra, har förstås lite bättre koll på den än tjejernas, och ser framemot vem av dessa 18 utespelare som kan axla Jesper Karlsson och Sebastian Degeryds mantel. Dessa båda har ju vunnit poängligorna senaste två åren i 15-SM, och varför bryta en tradition nu när vi är på hemmaplan och allt? ;)
Ska man namedropa lite så skulle jag, om jag vore ni, hålla ett extra öga på Arvikaduon Ingman/Johansson, kanske inte lika mycket finess som Degeryd/Jernberg, men lite mer fart och styrka, de blir farliga. Elias Hallström blir en av backarna att kolla in. Rickard Andersson, lagkapten och även han back. Hampus Magnusson, ordinarie i GS JAS-lag som 95:a. För första gången sedan 92:orna har Värmland också med en underårig i Skoghalls Viktor Edberg, som trots att han är ett år yngre är en spelare som kommer kunna ta för sig. Nu har jag snart rabblat upp hela laget. Måste dock nämna en till Jocke Lindqvist i målet, han är, tro det eller ej, morbror till Jesper Karlsson, bara det gör det ju till en spelare man måste kolla in. :)

Tjejerna då, lite koll har du väll? Jo, lite i alla fall. Hur man än vänder och vrider på det så kan man inte annat än nämna Johanna Hultgren. Hur många på SDF-SM har gjort 17 poäng i division 1? Inte många va? Mer än Johanna? Knappast. Elin Englöw, Albins lillasyster, är en annan jag tror blir en profil i laget. Men jag har lite svårt att skriva om de andra spelarna då jag sett dem alldels för lite. Men framförallt har tjejerna ett bra ledarteam bakom sig, så jag tror de kan överraska och gå längre än vad experterna tror.

Påtal om ledare. Niclas och Micke som har killarna, snacka om ambitiösa och seriösa killar. Vill alltid snacka och diskutera innebandy, spelare, matcher etc. Hade varit kul att varit med i deras ledarteam under SM.

Måste ju också poängtera att Värmland ställer upp min sitt yngsta ledarteam på länge (någonsin?) då tre av fyra ledare är yngre än 25. Riktigt kul att förbundet kan visa att det finns duktiga unga ledare i Värmland (och Norge, eller vad säger du Niclas;) ?). :)

Nästa torsdag börjar det. Kl 17:00 i Sundsta Sporthall och Tingvallahallarna. Du missar väl inte festen va?

- - -

Jag har lärt mig i skolan att man örn på engelska stavas EAGLE, men tydligen hade jag fel.

- - -

Avsnitt två av HBO:s underbara serie om bakom kulisserna hos Penguins och Capitals inför Winter Classic. För avsnitt ett, se inlägget "GOD JUL".



- - -

För övrigt anser jag att Ekshärads Sporthall bör byggas ut samt att Hagfors behöver en ny sporthall.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0