Vykortsväder

Idag har det verkligen varit vykortsväder. Strålande solsken som sken över ett vacker vinterlandskap här i Värmland. Jag är tillbaka i storstan, Karlstad, för helgen i alla fall. På tisdag ska jag upp till Uddeholm för att fira min mamma som fyller år på söndag. Men helgen ska i alla fall spenderas i Karlstad, pluggandes på min C-uppsats.

---

Vilken vädning vi gjorde igår. 5-0 i sista och 4-7 blev 9-7. Grym moral killar! Grymt inhopp av André i kassen. Jag är mäkta stolt över laget hur det tog sig i kragen när det krävdes som mest. Nu är vi med i matchen. Hoppas detta var startskottet på en härlig vår. :)

---

Jag har lovat att skriva några rapporter om spelare som inte kommer från Värmland som utmärkte sig under SM i Linköping. Även om jag och killarna såg Värmland så hann vi med några andra matcher också.

Jag tänkte min resa med att åka söder ut. Vi passerar Kristinehamn, Mariestad innan vi passerar österut och vi hamnar i Mullsjö. Därifrån kommer en rightfattad lirare som utmärkte sig i Västgötland som återigen fick respass redan i gruppspelet. Men en mycket bra teknik och fin blick för spelet var Emil Kihlbom alltid var ett hot från vänsterkant. Han visade inte upp något jätteskott, men samtidigt kan inte alla vara bra på allt. Jag tror att han går en bra framtid tillmötes i talangskolan i Mullsjö. En playmaker uti fingerspetsarna.

Vi fortsätter söderut ner till Skåne och Helsingborg. Just det FC Helsingborg vi kan få möta i USM. Redan förra året utmärkte sig Jonathan Olsson med sina 10 poäng i SDF-SM. Men jag hann inte med att se Skåne då. Dock så jag till att få se dom i år. Jonathan spelade tillsammans med Oliver Johansson (FCH) och Mattias Olsson (Trelleborg/Palmstaden) och tillsammans bildade de en riktigt farlig kedja. En kedja där alla tre var ett ständigt hot. Framförallt FCH-lirarna visade upp snabbt passningspel och farliga avslut. Dessutom Jonathan en jävel på att stressa backar i styrspelet. Det får vi se upp ifall vi får möta dom i USM.

Längre ner än Skåne kan man inte i komma i Sverige inte sedan Danmark tog tillbaka Bornholm i alla fall. Så vi fortsätter upp, nästan ändå upp till huvudstaden. I Södertälje hittar vi Yousif Touma. Lagkapten i Södermanland och var med i SM redan ifjol. Stor, tung och kraftfull utgör han en riktigt powerforward. En spelare som verkar kunna bryta igenom de flesta försvar med sin fart och kraft. Leftare som även vet vart målet finns. Balrog nästa?

Vi drar vidare till kungliga huvudstaden och guldmedaljörerna. Jag fastnade för två spelare och tyvärr båda spelar i Hässelby som vi ska möta i USM. Backen och lagkaptenen Tobias Meisner gav kanske inte riktigt samma intryck som förra årets kapten Sebastian Nielsen (Älvsjö), men samtidigt Nielsen gav ett mycket mycket bra intryck. Mesiner verkar var en gjuten ledare med pondus. Bra fart, bra dragskott (avgör med sitt 5-2 mot Värmland med ett sådant), stark. Den andra är poängkungen Albin Sjögren. En hypergiftig (är det ett ord?) sniper med rightfattning. Så fort han fick bollen var det farligt, bra skott, men även bra passningspel. Och framförallt, fart i det han gjorde.

Resan når nu sin enda anhalt i Norrland, Gävle rättare sagt. Oliver Frykman utmärkte sig mest i Gästrikland. En totalt orädd högerforward, som aldrig tvekade att bryta in på mål från kanten. Var nära att förstöra Värmlands boxplay flera gånger, men Adam Hedin stoppade han. Snittade tre poäng per match, det säger en del. Jag var mest impad av hans oräddhet (undrar om det ordet också finns?) och aldrig tvekade i det han gjorde.

Vi har två stopp kvar på resan innan vi når Värmland igen. Vi anländer i staden som på 80-talet fick utmärkelsen "Sveriges tråkigaste stad", Köping utmärkelsen. Där finner vi Sebastian Palmqvist, Forsby FF. Sebastian känns som forward, eller center, det inget sticker ut. Han är inte snabbast, har inte bäst teknik och inte bäst skott. Men han känns komplett (för att vara 15 år). En spelare som driver en hel femma, styr spelet och är en ständigt hot i offensiven. Om gymnasiet är intresserad? Svar ja. Om han är det? Han kommer på uttagningen i alla fall.

Lite mer söderut ligger gnällbältets huvudstad, Örebro. Jag har tidigare skrivit om en teknisk center vid namn Marcus Ekengren som hade imponerat på mig under USM. Och Marcus gjorde varken mig, Jogus eller grabbarna besviken. Men otroligt fina teknik, fart och spelsinne, överrraskade han publik, motspelare och ibland även medspelarna med sin lösningar på de problem han ställdes inför. Han har inte fysiken, än. Men den går att bygga, det är svårare att bygga upp hans teknik, tro mig. Vi stannar kvar i Örebro, jag har nämligen sparat det bästa till sist.

På plan pratar han konstant, han styr sin femma i defensiven, han bryter passningar, vinner närkamper, "är överallt" (som Jesper Karlsson sa) och sköter uppspelen. I offensiven vågar han alltid följa med upp, antingen som bollförare eller att smyga ner från backplats och skjuta direktskott. Men framförallt, han visar pondus och ledarskap i allt han gör. Vid sidan av plan ger han ett bra och moget intryck. Han spelaren som varje tränare vill ha, spelaren man alltid kan lita på. Namnet, Fredrik Josefson. Lägg verkligen det på minnet.

Det var mina rapporter från SM. Får se om några om hur mycket rätt jag hade eller inte.

Lag som jag aldrig såg var tyvärr bl.a. Småland, Hälsingland, Uppland.

---

För övrigt anser jag att Ekshärads Sporthall bör byggas ut samt att Hagfors behöver en ny sporthall.


Kommentarer
Postat av: iih

du missade hälsingland!? Då missade du verkligen något, Viktor Jansson! Eller Superjansson som vi kallar han i laget! Du har sett han förut tror jag, men killen har utvecklats enormt han har en sjuuuuuk teknik, måste vara bland den bästa i sverige. Kan ju passa på att skvallra lite om att han var upp till rig och provspelade för några dagar sedan, dock har han inte sökt dit utan åkte dit sen han fick en förfrågan. Enligt rykten hade han glänst där uppe.

2010-01-31 @ 05:32:26
Postat av: Johan

Jag beklagar att jag inte fick se Victor lira. Jag såg han förra året och skrev följande då:



Viktor Jansson, forward i Hälsingland. Klubb: Hudik/Björkberg. En lirare ut i fingerspetsarna. En speluppläggare av klass. Gång på gång serverade han kedjekamraterna, och tillika klubbkamraterna i Hudik/Björkberg, Johan Elfving och Jakob Jonsson med fina passningar och ofta resultaterade i mål. 6 assists på 4 matcher blev det och även ett mål. Nämnde jag att han är född 1994? Det samma gäller även Johan Elfving. Så se upp med dom nästa år. Och se upp med hela Hälsingland, oerhört nära slutspel i år och hela sju spelare var födda 1994. Och med Viktor Jansson och Johan Elfving i spetsen kan det gå riktigt bra, och talangfulla 94:or är ju även HIG intresserade av.



http://carlsson.edebackib.se/#post125



Jag beklagar som sagt att jag inte fick se han och Hälsingland lira. Men jag hoppas han kommer med i 92-laget så man får se han i Nyköping.

2010-01-31 @ 16:35:55
URL: http://johancarlsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0