Frågor

Inte så ofta man får frågor i kommenteringsfältet (heter det så?), men denna veckan har det blivit några. Trevligt. Ni får mer än gärna fortsätta att ställa frågor, om ni känner för det.

Fick två igår. Och jag börjar med den mer nördiga av dom, från "De Rossi", misstänker att det är min käre granne och Roma-supportern Samuel Carlsson. Har Zidane haft något annat nummer än 10 i landslaget?

Han har spelat i EM 1996, 2000 och 2004 samt VM 1998, 2002 och 2006 och vi samtliga tillfällen spelat med nummer 10 på ryggen. Vad gäller landskamperna däremellan är det svårt att säga, men framförallt efter 1998 tror jag ingen fick ha nummer 10 i landslaget när Zidane var med. Men kan tänka mej före 1996, när han var ung och inte hade lika hög status att han bar några andra nummer. Noterbart är dock att han i både Juventus och Real Madrid, de två största klubbadresserna han haft inte hade nummer 10. Utan 21 resp. 5.

Numera bär, tro det eller ej, Govou nummer 10 i franska landslaget. Känns som det finns några som är mer värdiga att få axla Zidane tröja än Sidney.

- - -

Det var en fråga till. Och den var inte lika enkel att svara på. "Jönsson" är personen som frågar. Och frågan var:

Det verkar ju som ett tron skifte håller på att ske då Skoghall verkar satsa lite samt att karlstad inte fått in något nytt.

Hur ser du på saken och vad talar för att Skoghall exempelvis kommer lyckas där
Karlstad har gått bet,att ta sej till SSL ?
skulle va intressant att höra din analys av läget om dom båda lagen

Hur svarar man på det? Kan man svara på det i maj? Jag ger mig på ett försök.

Först och främst, ja, tronskiftet har skett eller kommer ske med de trupper som finns idagsläget. Säsongen som gick hade Karlstad bättre forwards och backar medan Skoghall hade det bättre ställt på målvaktssidan. Men i och med att spelare som Henrik Stjernberg, Staffan Eriksson, Daniel Ekstam och Anton Lindén anslutit så vinner Skoghall kampen om den bästa forwardsuppsättningen. När det gäller backsidan skulle jag säga att det fortfarande är ganska jämnt, vilket betyder att Skoghall har förbättrat sig (Fredrik Bergström och Johan Djos in). På målvaktssidan skulle jag säga att det är döttlopp mellan de båda.

Att Skoghall får ses som det hetare laget är inte bara för att man har värvat några spelare, utan även för att Karlstad har tappat sin två bästa forwards i Linus Henriksson och Staffan Eriksson. Att sedan även backklippan Adam Johansson ryktas ska varva ner i division 2 gör ju inte saken bättre. Karlstad har fått in Mattias Kongstad, poängkung från gamla division 3 i Västergötland, och den stabile två-vägscentern Mattias Österdahl från lumpen. Rent truppmässigt (antalet spelare) gör ju det att de inte har tappat så mycket. Men att kräva att Kongstad och Österdahl ska ersätta 100 p, nja det känns lite rättvist. Karlstad verkar också vilja satsa på Collingfemman & Anton Kjellman och ev. någon mer junior från Sjöstad, vilket känns rätt. De har flera bra killar därnere som kan bli bra. Men återigen, att kräva att de ersätta poängen som Linus och Staffan gjorde, det blir tufft.

På ett sätt är det svårt att säga hur bra lagen är. I Skoghalls fall har man många nya spelare och man vet inte riktigt hur det kommer funka med så många nya (och nygammal tränare) när det gäller kemi, spelsystem etc. I Karlstad finns det fler yngre spelar som det förstås är svårt att säga hur bra de blir, en sommar kan ju göra stor skillnad i utveckling i den åldern.

Men det som gör att jag tror att Skoghall tar över tronen är deras offensiva bredd och tyngd. Defensivt (backar, centrar och målvakter) har inte Karlstad något sämre lag. Men de saknar offensiv tyngd i dagsläget. Anser och tror jag.

Men jag har ju haft fel förut. Eller vad säger ni Karlskoga?

När det gäller möjligheterna för Skoghall att ta sig till SSL, så tror jag de fortfarande skulle behöva en riktigt bra back till. En Björemo till så att säga. Sen är förstås målvaktssidan lite tunn eftersom det inte (officellt i alla fall) inte finns någon möjlighet.

Jag tror att Skoghall gör rätt i att inte ha som mål att nå SSL denna säsongen. De har väldigt många ny spelare och det kan ta lite tid att få ihop rätt femmor och hitta rätt kemi.

Vad tror ni?

- - -

För övrigt anser jag att Ekshärads Sporthall bör byggas ut samt att Hagfors behöver en ny sporthall.

Kommentarer
Postat av: bror-åke

om collingfemman får fullt förtroende i från början och det är ett måste,så garanterar jag minst 50 p i från dom.

2010-05-28 @ 15:00:47
Postat av: B Arvid

Skoghalls inställning till spelare som de utbildar i sina ungdomslag gör mig förvånad - de spottar fram den ena talangen efter den andra, så ger de sig ut och värvar den ena p. glada spelaren efter den andra och sätter stopp för de unga spelarna som de utbildar. Det kommer aldrig att bli bra, jag hoppas på K.stad som verkar satsa på de unga.

2010-05-28 @ 20:53:51
Postat av: Jönsson

Intressant skrivet. Tack för svar

2010-06-01 @ 23:54:25
Postat av: Johan

"bror-åke": Jag hoppas du får rätt. Men det är ju inget man på förhand varken kan sätta som krav, eller lita på, att Collingfemman ska göra 50p. Men potentialen finns där, verkligen.



B Arvid: Ja det är ju alltid en svår balansgång mellan att satsa på eget kontra värva. Men samtidigt är det något som man skule kunna kombinera på ett bra sätt. Man pratar ju mycket om att det är viktigt att hitta en rätt balans i trupp, mellan unga och äldre, nya och "inte så nya" o.s.v. Och som du säger, det spruldar ju inte av juniorer i Skoghalls A-truppen i detta nu.



"Jönsson": Det var så lite så, fråga på om du har någon mer intressant fråga. :)

2010-06-02 @ 10:39:57
URL: http://johancarlsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0