Vad är det som händer i Mora??

Sent, sent på söndagskvällen släppte KAIS Mora den stora bomben. Sara Kristoffersson hade skrivit på för klubben. Årets värvning, alla kategorier.

Jag spekulerade i mitt inlägg från igår att nästa stora värvning skulle kanske kunna bli Anna Wijk. Jag hade inga som helts belägg för det. Utan bara spånade lite. Men vad läser jag när jag går in på Sportexpressen för en halvtimme sen? Jo, Anna Wijk klar för KAIS Mora! 

Jag = synsk? 

Vad är det som händer i Mora egentligen? På två dagar har man presenterad två världsstjärnor. Världens bästa spelare och Sveriges bästa center (och största talang, ja hon är ju bara 19 år). Wow, härligt med en klubb som verkligen satsar och gör det fullt ut.

Nu är allt annat än Globen ett fiasko för Mora, säger jag redan nu. Hur ska IKSU, Endre, Rönnby, Falun och Djurgården svara på detta? IKSU har tappat sin förstacenter, Endre har tappat Anteryd till Jönköping, Rönnby tappade succétvillingarna Lindgren till Köping, Falun tappade ju som bekant Kristoffersson och står just nu utan tränare.

Spännade fortsättning följer.

- - -

Blivit lite bio på senaste tiden. Robin Hood i onsdags. Den får en 4:a, mycket sevärd, kul att man får se mer av storyn bakom huvudstoryn (eller ja Ridley Scotts version av den i alla fall). Huvudstoryn lär det bli mer av i uppföljaren, för det blir det nog. Känns som det.

Idag (eller ja i måndags) såg jag Iron Man 2. Även den helklart sevärd. Men förstås bör man ha sett 1:an innan. De flesta uppföljare brukar bli urvattnade och tama. Men denna höll bra tycker jag, klart ettan nog är strået vassare. Men som sagt helt klart sevärd. Men det är i och för sig alla filmer med Scarlett Johansson.

- - -

EBK tog sitt förnuft till fånga och flyttade derbyt mot Viking. Matchen skulle ha spelats på tisdag, samtidigt som Valsarna har Dackarna hemma. Men nu blir det måndag istället. Ett klokt beslut får man säga.

- - -

Kristoffersson och Wijk klara, på två dagar. Vem blir det imorrn? Emelie Wibron? Hon kanske har kontrakt, ingen aning, men just nu verkar Mora lyckas med det mesta.

- - -

Ser det ljust ut för damerna i Mora, ser det mörkare ut på herrsidan. Från det framgångsrika laget som var så nära att komma till SSL är nu sex ordinarie spelare borta. Tre spelare från den så duktiga förstafemman är borta (Keppel, Tomth och Edberg till Mullsjö), så också Jonas Svahn som var bäst bland de övriga (Dalen spelar han numera i) och Johan Djos och Anton Lindén till Skoghall förstås. Ryktena säger att fler kan vara på väg bort.

Och inga direkta ersättare har värvats, än så länge. Men samtidigt att hålla igång en satsning på både damsidan och herrsidan på yppersta elitnivå är inte lätt. Numera är det ju bara Falun, Pixbo och Dalen som lyckas med det. Balrog la ju ner sin damverksamhet under våren.

Något fler kanske borde inse.

- - -

För övrigt anser jag att Ekshärads Sporthall bör byggas ut samt att Hagfors behöver en ny sporthall.


Kommentarer
Postat av: Erik

Skoghall får väl hämta in sina gamla målvakter igen om man ej hittar ersättare Per och Tjompen eller varför inte Nesse.

2010-05-25 @ 22:39:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0