Regler är regler

Det har varit en jäkla debatt senaste veckan om matchen mellan Lesjöfors/Filipstad och Aston. L/F valde att uppmärksamma att Johan Hedlund spelade med olika märken på blad resp. klubban. Och gör man det får man matchstraff, så står det i regelboken.

Debatten har alltså varit om det var moraliskt rätt att göra och på sätt "avgöra" matchen. Aston och deras tränare Johan Haglund hävdar, förstås, att det var fel att göra som L/F. "Matchen ska avgöras på plan".

Klart man ska avgöras på plan. Men samtidigt, regler är regler. Står det i regelboken att man inte får mixa olika märken på blad och klubba, ja då får man inte det. Oavsett om man tycker att det är en skitregel. Jag tycker att nick och dubbelspark är helt bedrövliga regler, men nu finns regel och då får man följa den (nu är det långt i från samma följder på dessa olika sakerna, men principen!). Men att regeln är en skitregel det kan vi nog alla vara överrens om. Men så länge en regel finns, ja då är det upp till alla att följa den.

Och som Johan Haglund skrev i sin blogg. "Jag vill vinna till varje pris!". Ja det var väl huvudet på spiken det. Vill man vinna och se till att man ska få en chans att kunna slåss om seriesegern, får man se till att ge sig själv möjlighet att göra det. Sedan kan man ju tycka att det är oerhört klantligt av Johan Hedlund att spela med olika märken på skaft och blad, eftersom man inte får det. Och eftersom att SIBF inför säsongen poängterade och förtydligade just denna regeln.

Så jag är på L/F:s sida. Jag skulle nog inte göra samma sak som de gjorde. Men vem kan säga att de gjorde fel? De följde ju de regel som finns och så länge man gör det så gör man ju inte fel. 

- - -

GS 86 får en nygammal spelare från BK Hammarö 06, dunderjumbo i div 4 östra, i Björn Ekängen. Mer rutin i laget och det behövs med tanke på alla skador och "saknade" spelare.

- - -

SM-rapporten kommer ikväll. LOVAR! Typ ;)

Nu hinner jag inte. Ska på träning.

- - -

För övrigt anser jag att Ekshärads Sporthall bör byggas ut samt att Hagfors behöver en ny sporthall. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0